Ta strona używa plików cookie!
close

Ochrona Seniorów przed nieuczciwymi handlowcami

Data dodania: 14 kwietnia 2018 r.
Miejsce zdarzenia: Oława

Trudne do zrozumienia umowy, mała czcionka, nagabywanie przez akwizytora, oferowanie seniorom usług, z których nigdy nie będą korzystać, to główne problemy, z którymi zgłaszają się osoby starsze do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta oraz na Policję. Największym problemem seniorów są produkty i usługi oferowane podczas różnego rodzaju pokazów, niedopasowane do potrzeb ludzi starszych.

Nieuczciwi sprzedawcy bardzo często przedstawiają się starszym osobom, jako pracownicy firmy, z którą seniorzy mają  podpisaną umowę. Proponują bardziej atrakcyjną ofertę. Oszusta rozpoznamy po tym, że po prosi nas o podanie danych osobowych (numeru dowodu, nazwiska). Nasz operator ma już takie dane. W żadnym wypadku nie należy podpisywać jakichkolwiek dokumentów, czy to potwierdzenia wizyty, czy ankiety. Dotyczy to również rzekomych protokołów z wymiany liczników, piecyków gazowych, aparatów telefonicznych czy filtrów wody. Należy zachować daleko posuniętą ostrożność przed zawieraniem umów na pokazach "cudownych garnków" i wyrobów paramedycznych jak np. likwidujące reumatyzm kołdry czy materace. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta przypomina ponadto, że od ewentualnej podpisanej umowy możemy odstąpić w ciągu 14 dni bez ponoszenia żadnych kosztów.

Urząd zachęca seniorów, by za każdym razem, gdy zgłosi się do nich podobny "sprzedawca", konsultować sprawę z kimś z rodziny, przyjaciółmi czy sąsiadami. Warto też zgłosić się do rzecznika konsumentów w swojej okolicy.

Najbardziej popularne sytuacje podczas których oszuści wprowadzają seniorów w błąd mają związek z następującymi  okolicznościami:

  1. zmiana sprzedawcy prądu czy operatora telekomunikacyjnego. Zdarza się, że przedstawiciele handlowi, zatajają tożsamość przedsiębiorcy, dla którego pracują. Niezależnie od tego seniorzy nie są również informowani o tym, że mają prawo do rezygnacji z takich usług
  2. starszym konsumentom są oferowane nowoczesne urządzenia lub usługi wymagające zaawansowanej wiedzy technicznej – np. tablety, smartfony, gromadzenie danych „w chmurze”. Seniorzy mają znaczne trudności z obsługą tego rodzaju produktów  lub zdaniem wielu z nich - w ogóle nie są im potrzebne.

3. problemem są też usługi premium, aktywowane przez wysłanie sms. Często do zamówienia usługi dochodzi wbrew intencji konsumenta przez wprowadzenie go w błąd, np. senior otrzymuje informację o konieczności usunięcia wirusa z telefonu, czy wysłania sms, aby odebrał paczkę.  Aby uniknąć przykrych rozczarowań Policja w ramach współpracy z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumenta przypomina seniorom o najważniejszych zasadach: Nie kupuj bez namysłu. „Tylko w tych naczyniach ugotujesz obiad 3 razy szybciej” – zanim kupisz, zweryfikuj informacje. Skonsultuj zakup z rodziną, poproś o wyszukanie parametrów oferowanych produktów w Internecie. Nie wierz w darmowe prezenty. „Dla każdej osoby atrakcyjny upominek” – uważaj, ponieważ może się okazać, że aby go dostać, będziesz musiał kupić kosztowny produkt, a darmowa wycieczka do miejsca kultu religijnego może być połączona z kilkugodzinną sprzedażą naczyń do gotowania. Nie daj sobie wmówić, że nie masz prawa. „Nie może pan/pani odstąpić od umowy” – sprzedawca, który tak twierdzi, łamie twoje prawa konsumenckie. Umowa zawarta w domu czy na pokazie to szczególny rodzaj transakcji – w takiej sytuacji masz więcej praw.  Pamiętaj: możesz odstąpić od umowy, ale masz na to 14 dni od otrzymania produktu. Wyślij towar na własny koszt za zwrotnym potwierdzeniem odbioru. Oświadczenie o odstąpieniu od umowy nadaj najlepiej osobnym listem, a produkt wyślij w oddzielnej paczce. Formularz odstąpienia od umowy pobierz ze strony: www.prawakonsumenta.uokik.gov.plBądź uważny – nie poddaj się manipulacji. „Proszę odstąpić od umowy za tydzień, bo będzie już pani, która jest upoważniona do odbioru” – gdy zastosujesz się do takiej instrukcji, może się okazać, że przekroczysz termin na odstąpienie od umowy. Pamiętaj: zawsze zweryfikuj zapewnienia sprzedawcy. Masz 14 dni na rezygnację z zakupów. Nie ulegaj namowom. „Tylko dziś ten sprzęt jest w wyjątkowej cenie” – pamiętaj, sprzedawcy wykorzystują wiele sztuczek, które mają skłonić cię do kupna produktu, nawet jeżeli go nie potrzebujesz. Jeżeli produkt jest dostępny dziś, będzie w ofercie również jutro. Daj sobie czas na przemyślenie decyzji i skontaktuj się ze sprzedawcą następnego dnia, jeżeli rzeczywiście chcesz kupić dany produkt.  Za każdym razem, gdy zgłosi się do Ciebie podobny "sprzedawca", konsultuj sprawę z kimś z rodziny, przyjaciółmi czy sąsiadami. Warto też zgłosić się do rzecznika konsumentów w swojej okolicy.   Pamiętaj, nie jesteś sam. Skontaktuj się z rzecznikiem konsumentów lub oddziałem Federacji Konsumentów w swoim miejscu zamieszkania, jeżeli nie wiesz, jak napisać reklamację lub odstąpienie od umowy. Poradę uzyskasz także: telefoniczne pod numerem 801 440 220 (opłata zgodna z cennikiem operatora) w godz. 08:00-18:00 od poniedziałku do piątku lub e-mailowo pod adresem porady@dlakonsumentow.pl.

Zdarza się, że osoby starsze, nie mają świadomości, że zawierają umowę z przedsiębiorcą zarejestrowanym w innym kraju. W takich przypadkach bezpłatnie pomaga Europejskie Centrum Konsumenckie, należące do ECC-Net - tel. 22 55 60 118, info@konsument.gov.pl.

 

Źródło informacji: https://uokik.gov.pl/aktualnosci.php?news_id=12640

 

 

Oficer prasowy KPP w Oławie                                                                                                                  

Podinsp. Alicja Jędo


 

Powiązane wiadomości